Nowy gmach Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie

Z Encyklopedia Pomorza Zachodniego - pomeranica.pl
Wersja z dnia 13:01, 30 kwi 2013 autorstwa Busol (dyskusja | edycje) (zamienił w treści „".” na „”.”)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Nowy gmach Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie powstaje u zbiegu ulic Małopolskiej i Matejki, w miejscu dawnego Konzerthausu.

Wizualizacja powstającego u zbiegu ul. Małopolskiej i Matejki w Szczecinie nowego gmachu Filharmonii

Obiekt zaprojektowali hiszpańscy architekci ze Studia Barozzi Veiga z Barcelony, które w 2007 r. wygrało międzynarodowy konkurs na koncepcję gmachu dla Szczecina. Charakterystyczna jest architektura budynku – strzelista, wertykalna, szklana, iluminowana. Autorzy koncepcji podkreślali, że pierwowzorem dla bryły gmachu był instrument – organy.

Nowa siedziba filharmonii to pięciokondygnacyjny budynek z parkingiem podziemnym. Powierzchnia zabudowy – 3234 m kw., powierzchnia netto całości 12 734 m kw., kubatura 98 200 m sześć. Głównym przeznaczeniem budynku są koncerty muzyki symfonicznej. Na obiekt składają się dwie sale koncertowe. Duża sala pomieści 951 osób, mała - 192 osoby. Główne wejście do budynku zlokalizowane będzie od strony ulicy Małopolskiej i prowadzić ma do reprezentacyjnego hallu wejściowego o wysokości trzech kondygnacji. W przestrzeni hallu pod zawieszoną bryłą małej sali koncertowej znajdzie się kawiarnia. Główne wejścia do obu sal koncertowych będą na pierwszym piętrze budynku. Na parterze zaprojektowano: hall wejściowy, kasy, stoisko z płytami i wydawnictwami muzycznymi oraz kawiarnię. Na trzecim piętrze przewidziana jest przestrzeń wystawiennicza umożliwiająca organizowanie wystaw i imprez w ramach galerii „Harmonia Sztuki”. Wystawom fotografii, malarstwa, grafiki, rzeźby, starych instrumentów towarzyszyć mają działania łączące muzykę, sztuki piękne, literaturę i sztukę słowa mówionego.

Gmach filharmonii ma być gotowy w połowie 2013 r. Koszt budowy to ok. 130 mln zł, z czego blisko 45 mln pochodzi z funduszy unijnych przyznanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.

Źródło



IES64.png
Autor opracowania: Kinga Konieczny