Walerian Pawłowski
Walerian Pawłowski | |||
dyrygent, kompozytor | |||
| |||
Data urodzenia | 18 grudnia 1920 | ||
Miejsce urodzenia | Kielce | ||
Data śmierci | 10 października 2004 | ||
Miejsce śmierci | Szczecin | ||
Miejsce spoczynku | Cmentarz Centralny w Szczecinie (kw. 44-2-36) | ||
Lokalizacja grobu | zobacz na mapie | ||
Walerian Pawłowski (1920-2004) – dyrygent, kompozytor, popularyzator muzyki, publicysta, pedagog
Życiorys
Walerian Henryk Pawłowski urodził się 18 grudnia 1920 roku w Kielcach przy ul. Młyńskiej 3. Jego ojciec o austriacko-polskich korzeniach był doktorem prawa w randze kapitana. Pełnił funkcję obrońcy wojskowego specjalizującego się w prawie morskim.
Dzieciństwo i młodość spędził Walerian Pawłowski w Poznaniu przy ul. Henryka Dąbrowskiego 3, dokąd jego rodzina przeprowadziła się z Kielc w 1921 roku. Uczęszczał do siedmioklasowej Publicznej Szkoły Powszechnej im. Śniadeckich, gdzie należał do drużyny harcerskiej, a później do Gimnazjum im. św. Marii Magdaleny. Tu jego wychowawcą i nauczycielem jęz. polskiego był znany poeta Wojciech Bąk. Maturę zdał w Prywatnym Gimnazjum Humanistycznym im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Równocześnie z nauką śpiewał (II alt) w słynnym chórze ks. Wacława Gieburowskiego.
Okupację spędził wraz z matką w Krakowie. Jego ojciec zginął 11 listopada 1939 roku, rozstrzelany przez Niemców w Gdańsku. Jesienią 1939 roku został immatrykulowany na Wydziale Prawno-Ekonomicznym UJ. Po zamknięciu Uniwersytetu, m.in. wyplatał koszyki, udzielał korepetycji, a dzięki znajomości języka niemieckiego pracował w wydziale lasów i w firmie AEG. Działał w AK. Sporadycznie grywał w teatrze konspiracyjnym, m.in. Rejenta w Zemście Fredry i Borutę w Zaczarowanym kole Rydla.
W 1945 roku został słuchaczem Studia Dramatycznego przy Starym Teatrze w Krakowie. Zagrał m.in. Abramka w Niespodziance Roztworowskiego. Uczestniczył również w Filmowych Warsztatach Młodych przy ul. Józefitów, prowadzonych przez prof. Antoniego Bohdziewicza. Po zdaniu egzaminu został studentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie. Jego nauczycielami akademickimi byli m.in. Artur Malawski, Walerian Bierdiajew, Henryk Sztompka i Adam Bronisław Ciechański. Studiował m.in. z przyszłymi wybitnymi pianistkami - Haliną Czerny-Stefańską i Reginą Smendzianką, oraz przyszłymi dyrygentami - Stefanem Marczykiem, Krzysztofem Missoną i Jerzym Procnerem. Po raz pierwszy prowadził orkiestrę jako dyrygent podczas festiwalu szkół muzycznych w Poznaniu w 1949 roku.
Po ukończeniu studiów muzycznych w krakowskiej PWSM (dyplom nr 7), w 1951 roku rozpoczął pracę z Bydgoską Orkiestrą Radiową, której założycielem i dyrygentem był Arnold Rezler. Z tego okresu pochodzą pierwsze nagrania radiowe Waleriana Pawłowskiego.
Od 1954 roku aż do śmierci związany był ze Szczecinem. Przed szczecińską publicznością zadebiutował w tym samym roku, dyrygując Eroiką Ludwika van Beethovena. Po tej udanej próbie został zaangażowany jako II dyrygent do Filharmonii Szczecińskiej. Był wieloletnim członkiem Szczecińskiego Towarzystwa Kultury, piastując od 1970 roku funkcję członka Zarządu STK. W latach 1977-1980 był członkiem Zarządu Rozwoju Ognisk Artystycznych. We wrześniu 2004 roku przygotowywał się do obchodów pięćdziesięciolecia pracy artystycznej. Był jednym z członków-założycieli, powołanego do życia w maju 1998 roku, Obywatelskiego Komitetu Odbudowy Domu Koncertowego w Szczecinie.
Był zamiłowanym podróżnikiem i fotografikiem, pasjonatem sportów motorowych, zapalonym motocyklistą i miłośnikiem motocykli „Junak”, a także kolekcjonerem nagrań płytowych i gawędziarzem. Jedną z najbarwniejszych postaci życia kulturalnego powojennego Szczecina.
Żonaty z Izabellą Ferency (ur. 1922), śpiewaczką, solistką Państwowej Operetki w Lublinie i Operetki Poznańskiej.
Zmarł 10 października 2004 roku w szczecińskim szpitalu przy ul. Arkońskiej. Został pochowany 18 października w Alei Zasłużonych na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie (kw. 44-2-36).
Z prywatnego archiwum
Na Junaku
W karykaturze Arkadiusza Gacparskiego (2004)
Muzyka
Jeszcze przed wojną uczęszczał do klasy fortepianu w Państwowej Szkole Muzycznej przy ul. Wrocławskiej w Poznaniu. Obdarzony pięknym altem, śpiewał w chórze katedralnym, prowadzonym przez ks. Wacława Gieburowskiego, oraz w chórze gimnazjalnym, kierowanym przez prof. Władysława Drzewieckiego. Podczas okupacji uczył się w Krakowie śpiewu u Heleny Hrabi-Szałkiewiczowej. Ponadto był akompaniatorem w szkole baletowej Ireny Michalczykówny przy ul. Floriańskiej. Tu zaprzyjaźnił się z przyszłymi wybitnymi tancerzami i choreografami, Witoldem Grucą i Henrykiem Tomaszewskim.
W dniu 16 czerwca 1951 roku, po sześcioletnich studiach na Wydziale Pierwszym (teoria, kompozycja, dyrygentura) Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie, uzyskał dyplom magistra sztuki, dyrygując w koncercie dyplomowym uwerturą do Tannhausera Wagnera, koncertem d-moll Mozarta i Rapsodią hiszpańską Ravela. W latach 1951-1954 piastował stanowisko dyrygenta Orkiestry Radiowej Rozgłośni Bydgoskiej.
Po przyjeździe do Szczecina w 1954 roku objął stanowisko dyrygenta (1954-1986) i konsultanta programowego Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza. Tu przez wiele lat prowadził muzyczne prelekcje dla młodzieży. Dyrygował koncertami wielu wybitnych muzyków i śpiewaków, m.in. Haliny Mickiewiczówny. Współpracował z Teatrami Lalek - „Rusałką” i „Pleciugą”, Państwowymi Teatrami Dramatycznymi, także z Operetką Szczecińską, a później Operą Szczecińską.
Członek Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków i Szczecińskiego Towarzystwa Muzycznego, którego w latach 1964-1972 był prezesem, a od 1972 roku przewodniczącym Rady Artystycznej.
Afisz koncertu z udziałem Haliny Mickiewiczówny (19 czerwca 1954)
Kompozytor
utwory symfoniczne:
- 1973 – Żmogus na głos recytujący i wielką orkiestrę symfoniczną - do tekstu litewskiego poety Eduardasa Mieželaitisa
- 1975 – In memoriam na organy i wielką orkiestrę symfoniczną
utwory kameralne, m.in.:
- 1948 – Wariacje na fortepian i smyczki
pieśni, m.in.:
- dwie pieśni do tekstów Czesława Miłosza
piosenki, m.in.:
- Walc pożegnania (z Marianem Sygańcem) - wyk. Trymer
ilustracja muzyczna do spektakli teatralnych
Tytuł | Autor | Reżyser | Teatr | Data premiery |
---|---|---|---|---|
O Słoniu Trąbalskim i Papużce Tralalużce | Julian Tuwim | Aleksander Fogiel | Teatr Lalek „Rusałka” | 25 grudnia 1955 |
Baśń o zaklętym kaczorze | Maria Kann | Ewa Kołogórska | Teatr Lalek „Rusałka” | 21 stycznia 1957 |
Awantura w Chioggi | Carlo Goldoni | Aleksander Fogiel | Państwowe Teatry Dramatyczne (Teatr Polski) | 17 maja 1957 |
Podróż pana Perrichon | Eugène Labische, Eduard Martin | Janusz Obidowicz | Państwowe Teatry Dramatyczne (Teatr Polski) | 4 listopada 1959 |
Tomek w krainie dziwów | Krzysztof Orski | Włodzimierz Dobromilski | Teatr Lalek „Pleciuga” | 14 września 1962 |
Kajtuś Czarodziej | Janusz Korczak | Krzysztof Niesiołowski | Teatr Lalek „Pleciuga” | 20 kwietnia 1963 |
Magik i małpiszon (montaż satyryczno-liryczny) | Konstanty Ildefons Gałczyński | Ewa Kołogórska | Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Imprez Artystycznych „Estrada” (sala Kameralna Zamku Książąt Pomorskich) | 16 grudnia 1963 |
Misie Ptysie | Zbigniew Poprawski | Włodzimierz Dobromilski | Teatr Lalek „Pleciuga” | 9 lutego 1964 |
Głód i pragnienie | Eugène Ionesco | Andrzej Ziębiński | Państwowe Teatry Dramatyczne (Teatr Polski) | 24 września 1965 |
Doradcy króla Hydropsa | Stanisław Lem | Krzysztof Niesiołowski | Teatr Lalek „Pleciuga” | 13 listopada 1965 |
Trzy białe strzały | Jan Makarius | Ewa Kołogórska | Państwowe Teatry Dramatyczne (Teatr Współczesny) | 20 lutego 1966 |
A jednak się kręci... | Jerzy Broszkiewicz (fragm. sztuki Koniec księgi VI), Bertold Brecht (Żywot Galileusza) | Ewa Kołogórska | Teatr Rozmów (Oficerski Klub Garnizonowy) | 29 marca 1966 |
Polowanie (monodram) | Joanna Kulmowa | Jan Kulma | Teatr Telewizji | kwiecień 1966 |
Otello | William Shakespeare | Jan Maciejowski | Państwowe Teatry Dramatyczne (Teatr Współczesny) | 1 października 1966 |
Zbójcy | Fryderyk Schiller | Edmund Pietryk | Państwowe Teatry Dramatyczne (Teatr Współczesny) | 3 grudnia 1966 |
Młynek do kawy | Konstanty Ildefons Gałczyński | Krzysztof Niesiołowski | Teatr Lalek „Pleciuga" | 4 grudnia 1966 |
Meteor | Friedrich Durrenmatt | Jan Maciejowski | Państwowe Teatry Dramatyczne (Teatr Polski) | 9 grudnia 1966 |
Otello | William Shakespeare | Jan Maciejowski | Teatr Telewizji | 11 sierpnia 1967 |
Henryk IV | William Shakespeare | Jan Maciejowski | Państwowe Teatry Dramatyczne (Teatr Współczesny) | 12 czerwca 1969 |
Droga przez walkę | (oprac.) Janusz Marzec, Walerian Pawłowski | Janusz Marzec | Państwowy Teatr Muzyczny | 25 kwietnia 1970 |
Wesele | Stanisław Wyspiański | Józef Gruda | Państwowe Teatry Dramatyczne (Teatr Polski) | 10 maja 1970 |
Księżniczka na opak wywrócona | Calderon Pedro de la Barca | Ewa Kołogórska | Państwowe Teatry Dramatyczne (Teatr Polski) | 27 czerwca 1971 |
Przepis ze starej kroniki | Jerzy Broszkiewicz | Ewa Kołogórska | Teatr Krypta | 1971 |
Rzecz o Alkasynie i Nikolecie | Anonim z XIII w. | Ewa Kołogórska | Teatr Krypta | 6 marca 1972 |
Przepis ze starej kroniki | Jerzy Broszkiewicz | Ewa Kołogórska | Teatr Telewizji | 12 marca 1972 (TVP2 - Studio Współczesne) |
Jeślim nie posiadł miłości był całej | poezja angielska | Janusz Rudnicki | Teatr Telewizji | 10 września 1972 (TVP2 - Estrada Literacka) |
Kot w walizce | Genadyj Cyfierow, Henryk Sapgir | Włodzimierz Dobromilski | Teatr Lalek „Pleciuga" | 12 stycznia 1975 |
Kłopoty zbója Madeja | Ludomir Legut | Ewa Kołogórska | Teatr Krypta | 5 lutego 1989 |
inne formy działalności muzycznej
Tytuł | Kompozytor | Autor libretta / Autor | Reżyser | Forma twórczości | Teatr | Data premiery |
---|---|---|---|---|---|---|
Wilhelm Tell | Friedrich Schiller | Emil Chaberski | opracowanie muzyczne | Teatry Dramatyczne (Teatr Współczesny) | 6 lipca 1955 | |
Cnotliwa Zuzanna | Jean Gilbert | Edmund Wayda | dyrygent | Operetka Szczecińska Towarzystwa Miłośników Teatru Muzycznego | 31 grudnia 1957 | |
Wiktoria i jej huzar | Paul Ábrahám | Edmund Wayda | opracowanie i kierownictwo muzyczne, dyrygent | Państwowa Operetka w Szczecinie | 10 maja 1958 | |
Wieczór młodych poetów | Andrzej Dzierżanowski, Ryszard Grabowski, Janusz Krzymiński | akompaniament | Klub „13 Muz” | 10 czerwca 1958 | ||
Zaczęło się w banku... (Mysz kościelna) | Bożena Brzezińska | Henryka Minnicka (adaptacja) wg komedii Laszlo Fodora | Jan Maciejowski | kierownictwo muzyczne | Państwowa Operetka w Szczecinie | 29 stycznia 1959 |
Tysiąc i jedna noc | Johann Strauss syn | Leo Stein, Carl Lindau | Witold Zdzitowiecki | dyrygent | Państwowa Operetka w Szczecinie | 29 marca 1959 |
Bal w operze | Richard Heuberger | Victor Leon, Heinrich von Waldberg | Zenon Laurentowski | dyrygent | Państwowa Operetka w Szczecinie | 22 października 1959 |
Krakowiacy i Górale | Karol Kurpiński | Janusz Obidowicz | dyrygent | Państwowa Operetka w Szczecinie | 2 marca 1960 | |
Kwiat Hawai | Paul Ábrahám | Henryk Lotar | dyrygent | Państwowa Operetka w Szczecinie | 18 maja 1960 | |
Król włóczęgów | Rudolf Friml, Justin Huntley Mac Carthy | Jerzy Ronard-Bujański | dyrygent | Państwowa Operetka w Szczecinie | 28 września 1960 | |
Bajadera | Emmerich Kalman | Henryk Lotar | dyrygent | Państwowa Operetka w Szczecinie | 14 grudnia 1960 | |
Zamek na Czorsztynie, czyli „Benvenuto" | Karol Kurpiński | Henryk Lotar | dyrygent | Państwowa Operetka w Szczecinie | 18 marca 1961 | |
Jaśnie pan Nikt | Lope de Vega | Jan Maciejowski | opracowanie muzyczne | Państwowe Teatry Dramatyczne (Teatr Polski) | 21 kwietnia 1964 | |
Matka Courage i jej dzieci | Bertold Brecht | Zbigniew Mak | kierownictwo muzyczne | Teatry Dramatyczne (Teatr Współczesny) | 20 marca 1965 | |
Nitouche | Hervé (Louis Auguste Florimond Ronger) | Henri Meilhac, Albert Millaud | Juliusz Lubicz-Lisowski | aranżacja muzyczna | Państwowy Teatr Muzyczny | 21 stycznia 1968 |
Cesarsko-królewski narzeczony | Ludwik Askenazy | Jan Maciejowski | opracowanie muzyczne | Teatry Dramatyczne (Teatr Współczesny) | 4 maja 1968 | |
Dama od Maxima | Ryszard Sielicki | Antoni Marianowicz wg komedii Georges'a Feydeau | Aleksander Długosz | konsultacja programowa | Państwowy Teatr Muzyczny | 3 września 1968 |
Wiedeńska krew | Johann Strauss syn | Victor Léon, Leo Stein | Zofia Weissówna | konsultacja programowa | Państwowy Teatr Muzyczny | 26 września 1969 |
Inez (musical) | Edmund Borowski | Kazimierz Andrzej Czyżowski | Janusz Marzec | konsultacja programowa | Państwowy Teatr Muzyczny | 12 marca 1970 |
Droga przez walkę | (oprac.) Janusz Marzec, Walerian Pawłowski | Janusz Marzec | kierownictwo muzyczne, dyrygent | Państwowy Teatr Muzyczny | 25 kwietnia 1970 | |
Po górach, po chmurach | Ernest Bryll | Jowita Pieńkiewicz | kierownictwo muzyczne | Teatry Dramatyczne (Teatr Polski) | 10 maja 1970 | |
Dzwony kornewilskie | Robert Planquette | Louis Clairville, Charles Gabet | Janusz Marzec | konsultant programowy | Państwowy Teatr Muzyczny | 27 czerwca 1970 |
Koncert kameralny z okazji XXV-lecia Rozgłośni PR w Szczecinie | Tadeusz Baird | dyrygent | Zamek Książąt Pomorskich | 10 stycznia 1971 | ||
Cygańska miłość | Franz Lehár | Alfred Maria Willner, Robert Bodanzky | Aleksander Długosz | konsultacja programowa, kierownictwo muzyczne, dyrygent | Państwowy Teatr Muzyczny | 23 maja 1971 |
Ponadto był autorem muzyki do wielu słuchowisk radiowych i widowisk telewizyjnych (od 1949)
Pedagog
Od 1951 do 1953 roku prowadził zajęcia w średnich szkołach muzycznych Torunia, Olsztyna oraz Szczecina (od 1954). W latach 1974-1977 był pracownikiem szczecińskiego punktu konsultacyjnego Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej II Stopnia w Poznaniu. Prowadził wykłady z zakresu muzyki i sztuki dla licealistów, studentów Politechniki Szczecińskiej oraz słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
Publicystyka prasowa i radiowa
Pod koniec lat trzydziestych XX wieku publikował artykuły o tematyce motoryzacyjnej w „Horyzontach”, międzyszkolnym miesięczniku o zasięgu wojewódzkim. W okresie krakowskim pisał felietony do „Życia Literackiego” i „Słowa Powszechnego”. W „Ruchu Muzycznym” anonimowo redagował rubrykę Na krzywej pięciolinii, ponieważ jako student nie mógł podpisywać jej własnym nazwiskiem. Był autorem dwóch autobiografii Na krzywej pięciolinii (1986) oraz Takty i nietakty (1994), a także popularyzującej muzykę klasyczną książki Muzyka i miłość (1999). Od 1992 roku przez wiele lat w „Kurierze Szczecińskim” prowadził rubrykę Walerianowe Kropelki, którą podpisywał swoim imieniem. W felietonach tych poruszał zarówno zagadnienia muzyczne, jak i inne, związane z szeroko pojętą kulturą. W cotygodniowych programach Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza publikował omówienia koncertów, ponadto pisał i redagował teksty do programów Operetki Szczecińskiej. Był członkiem Rady Programowej almanachu społeczno-kulturalnego „Morze i Ziemia”.
Swoją współpracę z Polskim Radiem rozpoczął w Krakowie, pisząc gawędy muzyczne w doborowym towarzystwie wybitnych krytyków Jerzego Waldorffa i Stefana Kisielewskiego. Pracę w radiu kontynuował w Szczecinie. Był cenionym i lubianym przez słuchaczy radiowych prelegentem i gawędziarzem, a także autorem piosenek do cyklicznej audycji satyrycznej Radiokuter. W Radio Szczecin prowadził cykliczną audycję Gawęda Mistrza Waleriana oraz muzyczne felietony: Polihymnio, uśmiechnij się, Muzyczny savoir-vivre, Mistrz Walerian, Sprzężenia muzyczne i Profesor Batucik (Profesorowi głosu użyczał znany aktor Zdzisław Relski).
Publikacje i artykuły w prasie (wybór)
- 1957 – O operetce poważnie, „Ziemia i Morze” 1957 nr 7, s. 7
- 1963 – „Coppelia” Leo Delibes'a (z cyklu: Premiera w Szczecińskiej Operetce), „Kurier Szczeciński” 1963 nr 95, s. 4
- 1965 – „Panna wodna” Świętochowskiego, (z cyklu: Premiera w Operetce), „Kurier Szczeciński” 1965 nr 39, s. 4
- 1965 – „Nasze kochane żony” (z cyklu: Premiera w Szczecińskiej Operetce), „Kurier Szczeciński” 1965 nr 80, s. 4
- 1965 – Operetka dzieciom, (z cyklu: Premiera w Szczecińskiej Operetce), „Kurier Szczeciński” 1965 nr 121, s. 4
- 1966 – Kameralistyka w zamku. Własny - szczeciński, „Kurier Szczeciński” 1966 nr 35, s. 5
- 1966 – Kameralistyka w zamku (z cyklu: Spotkania z Polihymnią), „Kurier Szczeciński” 1966 nr 83, s. 5
- 1968 – Kameralistyka w zamku, „Kurier Szczeciński” 1968 nr 85, s. 4
- 1968 – „Dama od Maxima” (z cyklu: Półrecenzja W. Pawłowskiego), „Kurier Szczeciński” 1968 nr 232, s. 5
- 1985 – Wspomnienia dyrygenta (1), „Morze i Ziemia” 1985 nr 3, s. 11
- 1985 – Wspomnienia dyrygenta (2), „Morze i Ziemia” 1985 nr 4, s. 11
- 1985 – Wspomnienia dyrygenta (3), „Morze i Ziemia” 1985 nr 5, s. 12
- 1985 – Wspomnienia dyrygenta (4), „Morze i Ziemia” 1985 nr 6, s. 11
- 1985 – Wspomnienia dyrygenta (5), „Morze i Ziemia” 1985 nr 7, s. 12-13
- 1986 – Na krzywej pięciolinii, Krajowa Agencja Wydawnicza, Szczecin
- 1994 – Takty i nietakty, Szczecin
- 1999 – Muzyka i miłość, PWM Edition, Kraków
- 2003 – Dalsze kapelutka dzieje (z cyklu: Walerianowe kropelki), „Kurier Szczeciński” 2003 nr 57, s. 25
- 2003 – Jak zadarłem z kontrabasistą (z cyklu: Walerianowe kropelki), „Kurier Szczeciński” 2003 nr 77, s. 15
- 2004 – Jak nie urok... (z cyklu: Walerianowe kropelki), „Kurier Szczeciński” 2004 z dn. 23 kwietnia, s. 19
- 2020 – Poradnik melomana czyli sztuka dygresji Maestro Waleriana, Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie, Szczecin
Cykliczny felieton Walerianowe kropelki publikowany w „Kurierze Szczecińskim”
Nagrody i wyróżnienia
- 1974 – Nagroda m. Szczecina
Odznaczenia
- 1958 – Złota Odznaka Honorowa Gryfa Pomorskiego
- 1964 – Złoty Krzyż Zasługi
- 1969 – Zasłużony Działacz Kultury
- 1974 – Krzyż Kawalerski OOP
- 1995 – Krzyż AK
- 1995 – Złota Odznaka Polskiego Radia Szczecin
- 2001 – Złota Honorowa Odznaka Towarzystwa Przyjaciół Szczecina
Ciekawostki
- W latach 60. napisał słowa do piosenki Bursztynowy Pierścień. Autorem muzyki był aktor Zygmunt Apostoł
- W 1977 roku został bohaterem reportażu filmowego Andrzeja Androchowicza Pasje Waleriana Pawłowskiego
- W 2006 roku imieniem dyrygenta nazwano plac na Pogodnie u zbiegu ul. Świętego Stanisława Kostki i Kazimierza Brodzińskiego
Bibliografia
- Kto jest kim w Polsce (edycja 2), Wyd. Interpress, Warszawa 1989, s. 992
- Kto jest kim w Polsce (edycja 4), Wyd. Interpress, Warszawa 2001, s. 721
- Walerian Pawłowski, Na krzywej pięciolinii, KAW, Szczecin 1986
- Teatry dramatyczne w Szczecinie 1945-1965, (pod red. Danuty Piotrowskiej), Wydawnictwo Artystyczno-Graficzne RSW „Prasa”, Poznań 1965
- Jaromir Trygław, Artysta od kolebki, „Kurier Szczeciński” 1965 nr 85, s. 6
Inne źródła
- Strona internetowa Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie
- Strona internetowa Opery na Zamku w Szczecinie